torsdag

Musens sang

Politiken bragte den 14. juni en omtale af en aktuel udstilling i N.Y. "The model as a muse" sponsoreret af guld-drengen Marc Jacobs. Udstillingen viser 50 års samarbejde mellem designer og musen og tager sit udgangspunkt i efterkrigstiden, hvor fotomodellerne afløste filmstjernernes rolle som muser og hvor de fik en markant rolle i formidlingen af de nyeste strømninger fra Paris. Musebegrebet stammer egentlig fra den græske mytologi, hvor de ni muser er gudinder, der beskytter udøvere af dans, musik, poesi og anden kunst.

"Jeg hader egentlig ordet muse, men jeg er jo ikke kvinde, så jeg har behov for at se på øjeblikkets kvinde, som jeg opfatter hende. Disse kvinder hjælper mig med at udtrykke det, jeg føler og jeg designer tøj med dem i tankerne" (Karl Lagerfeld)


Modeller er selvfølgelig de mest oplagte muser for tøjdesignere og udstillingen på Metropolitan museum of art argumenterer for at muser ikke bare er giner, der kan trække vejret, men rent faktisk har indflydelse på, hvordan en designer forløser sine ideer. Et eksempel er Carine Roitfeld som i 1990`erne var muse for den amerikanske designer, Tom Ford og som i dag bestrider en af modeverdenens mest magtfulde poster som chefredaktør for Vogue. (Iøvrigt et kuriosum at datteren, Julia nu er en af Tom´s muser).

"Gucci var et billede af mig. Tom brugte mig som sin kvindelige halvdel. Han designede tøjet og spurgte, hvordan jeg ville gå med det. Jeg tænkte kun på mig selv. Hvilken skjorte ville jeg vælge, hvilken taske?" (Carine Roitfeld)

En anden af modeverdenens berømte muser er Lady Amanda Harlech, der i 12 år har været en af Lagerfelds muser og tidligere var det for John Galliano.

Jeg ser mig selv som en klassisk muse i græsk forstand. Der er brug for den slags inspirationskilder i de sofistikerede modehuse. En figur, der er romantisk og flygtig. Det er et link til den gamle måde at arbejde på i modeverdenen" (Lady Harlech)

(Kilde: Uddrag fra Politiken d. 14. juni 2009 af Niels Pedersen og billeder af fotografen Peter Lindbergh - SE HAM I MIDTEN AF MIN COLLAGE!)

__________________________________________

Så modellerne afløste i 40`erne og 50`erne filmstjernernes status som muser for store designere som eks. Christian Dior, men hvordan ser billedet så ud nu? Det kunne synes som om at (film)stjernerne måske er ved at afløse modellerne som muser? Se bare på stjerner som Olsen-tvillingerne, Scarlet Johanson, Sofia Coppola og Victoria Beckham.

Hvem er egentlig dette årtis ultimative muse?

Marc Jacobs omtaler Kate Moss som værende i hans øjne en muse for en hel generation, idet hun " definerer en tidsalder, en følelse og er blevet en del af vores historie?"

Andre bud?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar