søndag

Hvad skulle vi have gjort uden Klaus?


Støvlerne ovenfor (ikke de helt øverste) kan købes lige nu på ASOS.com


Iflg. Wikipedia blev Dr.Martens støvlen opfundet af Klaus Märtens, der var en tysk læge under 2. verdenskrig. Under en orlov skadede han sin ankel under en skitur og da han returnerede til sit arbejde i den tyske hær, fandt han at de ordinære militærstøvler var for stive og ukomfortable for hans ankel. Derfor designede han en ny og blødere støvle, som blev sat i egentlig produktion i 1947. Angiveligt et hit for kvinderne over 40 på daværende tidspunkt (!). Senere blev støvlen et statement-item for de britiske punkere og New Wave musikere - hvilket nok satte en brat stopper for støvlens appel til kvinder over 40! (skulle man tro). Jeg er jo hverken punker eller autonom, men jeg har i noget nær et årti ventet på at støvlerne skulle komme tilbage, da de på et tidspunkt faktisk var svære at opdrive. Nu er de så tilbage for fuld effekt og er at finde på eks. ASOS.com og i diverse smarte butikker. Kan ikke lade være med at have det lidt ambivalent med at de på den måde genvinder sin popularitet - denne gang ikke hos unge rebeller, men hos diverse fashionistas. Det vidner om en kommercialitet, som desværre tit har en tendens til at suge al saft og kraft ud af noget, der bliver gjort til en tendens og sendes igennem "modemaskinen" for derefter at blive spyttet ud igen i den anden ende. Dr. Martens ville jeg egentlig gerne have haft for mig selv, men ok, det er cool nok med et komfortabelt stykke fodtøj som alternativ til de efterhånden dræberhøje hæle som de fleste sko/støvler flasher for tiden. Derudover er det endnu et eksempel på at man lader sig inspirere af folket på gaden, men hvad har rebellerne egentligt for sig selv efterhånden, nu da looket med både kæder, ripped jeans, kæmpe smykker, undercut og Dr. Martens kan kopieres af modeglade mennesker overalt?? Det forekommer mig, at det efterhånden ikke må være så nemt at signalere oprør og anarki med sin tøjstil - der kommer jo bare nogen designere og "snupper" ideen....

1 kommentar:

  1. Jeg havde et par Doc Martens i 1990´erne som del af et grungy/punket look (jeg havde dreadlocks, militærbukser og diverse ringe i hovedet), men nu ser jeg det bare som et ultraklassisk 1950´er-agtigt fodtøj, som er ret godt sammen med en klassisk herregarderobe. Har lige købt et par igen.

    SvarSlet