søndag

Almindeligheder om blonde ambitions






Så den flotteste pige her den anden dag. Først så jeg kun hendes lange blonde hår og hendes fine outfit, men da hun så vendte sig om, så jeg til min overraskelse at det var en asiatisk pige med brune øjne som workede det blonde look - og hun gjorde det godt! Hun mindede mig lidt om Daul Kim, som set ovenfor. På en måde er jeg lidt splittet i forhold til om, jeg synes at looket fungerer. Det ser jo fint ud til Daul for eksempel, og umiddelbart har det nok været et smart karriere-move for hende at affarve håret og derved skille sig lidt mere ud.
-----
Jeg har dog tidligere brokket mig over det ensartede og dominerende (hvide) etniske ideal i modebranchen, men hvad jeg mener om tendensen, hvor piger af anden etnisk herkomst umiddelbart tilstræber et kaukasisk udseende, har jeg ikke helt gjort op med mig selv. Nu skal modebranchen jo heller ikke beskyldes for alverdens ulykker og bære et samlet samfundsmæssigt ansvar for alting på de polstrede powerskuldre... Derfor er det dog alligevel tankevækkende at se, hvordan vores skønhedsidealer både manifesteres og udfordres på samme tid.
-----
For lang tid siden læste jeg en artikel om, hvordan skønhedsoperationer blandt asiatiske middelklassekvinder (i asien vel at mærke) er eksploderet. Der rettes især flade næser og skæve øjne, og der tilstræbes med al tydelighed et vestligt ideal om små, smalle næser og store øjne med tydelige øjenlåg. I mere ekstreme tilfælde handler det også om benforlængende operationer og ændringer af ansigtsformen. Artiklen belyste desuden det forhold at det åbenbart var påvist i undersøgelser af (middelklasse)fænomenet, at disse kvinder ofte havde større succes på arbejdsmarkedet end kvinder, som ikke var opereret og som fortsat har deres flade næser og smalle øjne i behold.
-----
Jeg kan intet sige om sagligheden/lødigheden af disse undersøgelser, men som fænomen er det da ret interessant, og man kan derfor godt tillade sig at reflektere over, at en del asiatiske kvinder tilstræber et kaukasisk udseende og at mange åbenbart griber til yderligtgående redskaber for at opnå dette. For Daul Kim´s vedkommende, tror jeg nu ikke nødvendigvist, at der er tænkt over det som andet og mere end et stilskift og nu bliver hun så lige holdt som "gidsel" i mit indlæg her, hvilket måske ikke er helt fair...Det kan jo også godt bare handle om at man altid vil have, hvad man ikke kan få. Piger med glat hår efterstræber krøllet hår osv. osv.
-----
Når jeg skriver det her, er det nok også mest fordi at det fik mig til at tænke over, at mit eget udseende ikke umiddelbart lever op til et vestligt ideal - samtidigt lever jeg så heller ikke op til et asiatisk ideal, såfremt eller idet de tilstræber det vestlige ideal. På den måde hører jeg faktisk ingen steder henne! Jeg har også hørt grumme historier fra piger, der har været i Korea og fået tilbudt øjenoperationer af deres (genfundne) biologiske familie... ?!?!?! Det synes jeg jo er lidt langt ude.
-----
Pyha, måske man slet ikke skal tænke så meget mere over det, men bare forholde sig til om man synes at det ser fedt ud eller ej. Og jeg synes at det fungerer for frk. Kim! Hendes hår har så nok også fået en kvalificeret behandling, vil ihvertfald stærkt fraråde folk at gå i gang med hjemmefarven, når farven skal ændres så mange toner. Rædselseksemplerne kan ses dagligt på gaden, hvor piger af anden etnisk herkomst fremviser "tis-gult" hår. Ikke så pænt efter min mening. Så er det alligevel bedre at lade helt være.

PS. Har man lyst til at se et eksempel på en blog, som udelukkende poster billeder af asiatiske modeller, kan man klikke ind på Asian Models (hvilket jo på en måde er lidt vildt, for kunne man omvendt forestille sig en blog der hed "Kaukasian models - whites only?". Det tror jeg næppe... Det ville straks blive udråbt som diskrimination. Man kan derfor vælge at se bloggen som en udfordring af gængse skønhedsidealer, eller man kan "nøjes" med at klikke ind, ganske enkelt fordi man godt kan lide smukke modelbilleder....

2 kommentarer:

  1. Ej noget helt andet, men så at Daul Kim er lige død, så mærkeligt... RIP.

    Og du skriver altid så tankevækkende, tak for det.

    SvarSlet
  2. Ja, hørte det godt i dag, det var da en frygtelig nyhed! Hun var så ung... Vildt at tænke på...

    SvarSlet