torsdag

Do I feel lucky? Well, do ya punk?

(Creds: Punk royal.com)

Det skøreste og samtidigt mest oplagte, jeg har hørt længe, er det danske firma, Punk Royals, genoplivning efter vel nok et halvt årti i "dvale". Det er næsten ligesom da Zapp-isen kom tilbage! Det er lidt skørt, fordi det igen (atter engang!) giver en oplevelsen af at være sindssygt gammel, siden man nu oplevede og tydeligt husker første gang de hittede med deres armybukser med det med tiden lidt slidte print "punk royal". Dengang havde de vist kun købt bukserne fra forskellige lagre og nu har de så også - i tråd med hypen omkring armyjakker, set deres snit til at opkøbe en hulens masse armyjakker. Samtidigt er det totalt oplagt og sikkert en fed forretning for dem, da army jo møder en del hype for tiden.

Billederne her er fra deres lookbook og tjah, må jeg være lidt kritisk nu? Jeg synes egentlig ikke at de tilfører noget nyt. En del af tøjet til mændene ligner lidt noget som fx. G-star kunne have lavet og hvide t-shirts der lukrerer på Chanel og 5Previews design er jo heller ikke ligefrem noget nyt. Men det er måske heller ikke det de har villet? Why fix it, if it ain´t broke? Og ligner modellen ikke Robyn?

Synes dog det er lidt sjovt, når firmaer på den måde formår at ride med på en ny bølge. Det var ligesom da Levis for 7-8 år siden fik en gevaldig revival med deres baggypants og relancerede ældre jeans-modeller og da Hummel kom stærkt tilbage med Christian Stadil ved roret. Eller hvad med de der New Balance sko, som også var noget nær væk fra markedet i mange år efter at have været på mangt en gymnasiepiges fod i slut 90`erne og som nu åbenbart også er meget fremme igen nu... Dem kunne jeg nu i øvrigt godt se mig selv i. Igen.

Hvad mon der sker med Punk Royal, når nu armyjakker på et tidspunkt ikke længere er hot ? Gad vide om de så lukker ned igen og giver det en 5-6 års hvile igen? Hvis et firma slår sig selv op på et bestemt og meget trendbaseret grundlag, gør det dem så ikke meget sårbare overfor, når moden så skifter igen? Medmindre de formår at forny sig selv og dermed blive i spillet?  Det her er jo ikke bare bestemte tendenser, der popper op med jævne mellemrum og hvor alverdens firmaer byder ind med deres bud på den specifikke trend, men firmaer, hvis tøj er baseret på en bestemt tidstypisk tendens og derfor er ret afhængige af, hvor længe man kan bevare hypen.

Egentlig er det jo også lidt pudsigt - ligesom da partisanertørklæderne var fremme - at se pæne forstadsfruer i trashet armywear - fordi det er tendensen lige nu. På en måde provokerer det mig lidt, fordi det kan forekomme som at moden (igen, igen!) lukrerer på noget, der oprindeligt har været anti-mode og det betyder jo så også, at det bliver spyttet ud i den anden ende på et tidspunkt, når det ligesom har været kørt nok igennem mode-møllen. Hvorefter "alle" igen vil synes at armyjakker er nederen og "so last season"... Suk...

Måske er det bare sådan det er i dag. Pæne damer kan gå i trashet tøj og samtidigt føre en absolut anti-trashet livsstil, rock chicks kan gå med kors uden at være særligt kristne, buddhister kan tjene (mange) penge uden at føle sig mindre buddhistiske af den grund og jeg kan gå i armyjakker og samtidigt være pacifist ?? Måske er det et udtryk for at de fleste ikke vil kategoriseres som bestemte typer, men at man vil have lov til at shoppe løs blandt alle de forskellige udtryk som man gerne vil signalere overfor ens omverden. Og at de fleste mennesker er sammensatte størrelser, hvis egentlige livsstile ikke altid harmonerer til punkt og prikke med ens øvrige udtryksmåder. Og hvor det ikke nødvendigvist udgør et problem for den enkelte.

Omvendt er jeg vild med, at moden i dag giver flere valgmuligheder for de forskellige aldersgrupper, hvilket betyder, at jeg heller ikke behøver at lægge min armyjakke, bare fordi jeg er på vej ind i 30`ernes konforme og voksne række. (OH GRU!) Godt, at jeg ikke som mor til to børn er henvist til at skulle gå i "konet" tøj, men at der snarere er frit valg på alle hylder, hvor kun smag, pengepung og selv-kritik sætter rammerne... Umiddelbart kommer jeg dog ikke til at rende rundt med printet, for af en eller anden grund er man bare så meget mindre "punk", hvis man ligefrem synes at man bør annoncere det.... Heller ikke selvom deres styles er rimelig "wild" og "new" og de har valgt at gemme ordet "punk" bag nogle frække x`er! Men altså, godt nok beholder jeg min armyjakke uanset hvad, men jeg er godt nok langtfra vild, ny og punk-agtig, så det lader jeg jer yngre kræfter om at være!

2 kommentarer:

  1. ... og derfor elsker jeg din blog;-) Stop aldrig med den slags indlæg!

    SvarSlet
  2. Det var da rart at høre, tror nemlig ikke at der er så mange der læser mine "brokke-indlæg", så det er fedt at høre at DU ihvertfald gør, ha ha!
    Og nej, sådan noget vil jeg nok blive ved med at skrive, kan nok i virkeligheden slet ikke lade være med at brokke mig.... :)

    SvarSlet