onsdag

There´s a new (copy)cat in town!


Man kan jo knapt nok nå at mumle "Acne Track", førend der er en ny ivrig kopi på banen. Diskussionen om de billigere mærkers mere eller mindre skamløse kopiering af dyrere mærker, er jo efterhånden en klassiker i blogforum rundt omkring og eftersom den også har været på banen et par gange her på siden, ser jeg ingen grund til at gentage mig selv. Jeg er nemlig stadig selv splittet imellem det at ville have nogle fede sko, men samtidigt ikke at have pengene (og lysten!)  til at betale i dyre domme for de originale modeller.

Til sammenligning står Acnes track-støvle i 3 x så meget som Sixty Sevens, så det er jo alligevel også noget af en forskel. Sixty Seven har endvidere adskillige andre modeller på markedet som ligeledes kopierer nogle af Acnes seneste sko- modeller. Synes måske også at det virker som om at de billigere mærker hæver priserne en del på deres kopier. Fx. har Sixty seven længe lavet støvler som er gået til omkring 7-800 kr, men mon ikke de tænker, at de lige kan knalde prisen op et ekstra hak, for sammenlignet med Acnes priser vil folk jo nok tænke, at de stadig er ret billige...?

Men gad vide, hvordan Acne egentlig har det med at især deres sko bliver kopieret i høj grad? Det kan jo både opfattes som en kompliment, en fornærmelse eller måske efterhånden bare et markedsvilkår, eftersom man ikke kan tage patent på et bestemt snit, design eller lignende. Og gad vide, om det mon booster deres salg eller om det snarere har den modsatte effekt ? Synes måske bare at det hele er ved at være så gabende forudsigeligt, at det for mit vedkommende faktisk fjerner lidt af det fede omkring deres sko. Kopierne dræber simpelthen hypen! Vil desuden godt æde min gamle støvle på at Bianco, Friis co. og Defeeter bliver de næste på banen med en kopi af lige præcist den her støvle... Jeg er dog stadig overbevist om at man kan kopiere styles nok så meget, men derfor vil der alt andet lige stadig være forskel på kvaliteten. Forhåbentlig.

2 kommentarer:

  1. Jeg er lidt splittet på en måde (: , for på den ene side synes jeg det er fedt når Burberry siger at rulam og aviator jakker er the shit og H&M så laver deres egen version i stil med - det er den form for kopiering der er fed og lidt af en life saver for min konto, når nu jeg gerne vil følge moden af og til.
    Meeeeen, når et billigt mærke kopiere så direkte og åbenlyst, så er det ikke så sejt længere synes jeg (: .

    SvarSlet
  2. Enig, enig! "Versioner" er fedt og helt ok i mine øjne, men det er de direkte kopier som bare virker så tamme at det næsten er til at få ondt i øjnene af!

    SvarSlet