onsdag

Skinny bitches!

Britisk Vogues redaktør, Alexandra Shulman har i et åbent brev til forskellige designere protesteret over, at de tøj-prøver de modtager, fortsat bliver mindre og mindre i størrelsen, på trods af den senere tids politiske fokus og retningslinjer omkring modellernes størrelse (eller mangel på samme). "We have now reached the point where many of the sample sizes don’t comfortably fit even the established star models" skriver hun b.la. i sit brev, som har skabt røre i modeverdenen. Designeren, Kinder Aggugin går til modangreb og siger: "If tomorrow all magazines, model agencies and stylists used bigger girls, then the designers would too."

Læs resten af artiklen her: http://nymag.com/daily/fashion/2009/06/brit_vogues_shulman_pleads_for.html)

Det virker jo fuldstændigt håbløst!
Modemagasinerne siger at designerne skal lave tøjet større og bruge modeller med et sundt BMI-tal. Omvendt siger designerne så, at modemagasinerne jo fortsat bruger alt for tynde modeller!

Jeg ved ikke med jer, men synes I at en model skal se ud som ovenfor?
Skal modeller være repræsentative for sin målgruppe - altså de kvinder, der skal købe tøjet? Eller er det helt ok, at modeverdenen fortsat bruger modeller med helt umenneskelige mål som hverken de stakkels modeller eller kvinderne, der skal købe tøjet kan leve op til?

Vil da gerne indrømme, at jeg indimellem godt kan føle mig både tyk og uformelig, især efter at have læst diverse blogs og magasiner som allesammen promoverer et superskinny look.... Det påvirker mig dog ikke så meget, da jeg i stor grad har forliget mig med min størrelse, men kunne godt forestille mig, at nogle piger lader sig påvirke af dette ideal, og griber til yderligheder såsom ekstreme sultekure eller overdreven træning. Udover at modellerne/designerne udøver indflydelse på unge pigers selvforståelse, handler det jo også om, at der skabes ordentlige arbejdsvilkår for de unge modelpiger. Det kan godt være, at nogle af dem vitterligt er supertynde uden at kunne gøre fra eller til, men billedet kunne lige så vel være, at mange må sulte sig, for at opretholde bestemte mål. Og så er man altså ud over, hvad jeg mener, at man kan forlange af et andet menneske i et job, som det at være model, jo i bund og grund er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar