torsdag

Jeg er sulten!

(Credit: Livingdoll)
Jeg har tidligere været en som har kunnet æde derudad, uden at det satte sig nogen som helst steder. Efter at have født et par børn og være blevet lidt ældre, er det ikke helt tilfældet længere. Derudover har jeg også beskåret min ulækre vane; rygning i voldsom grad, hvilket heller ikke ligefrem speeder forbrændingen op . Jeg har ikke ejet en vægt i mange år. Synes det er unødvendigt. Det er kun tal, man kan banke sig selv oven i hovedet med, og jeg tror at man kan risikere at blive ret så fokuseret på det. I stedet for kan jeg tydeligt mærke på mit tøj, når det er at jeg har haft en periode med for meget god mad og for lidt bevægelse, og så må man jo bare skære lidt af det usunde væk i en periode eller tage lidt mindre portioner. Har aldrig nogensinde været på kur. Er ikke rigtigt til slankekure, ved så også godt, at jeg har været heldig, idet det aldrig helt har været nødvendigt. Jeg er dog ret sikker på, at det for mange kan være en løsning, især som motivation til at skulle smide en hel masse kilo, idet man vel i starten kan se konkrete resultater som følge af en diæt/motionsprogram. Synes bare tit at man hører, at folk efter en kur ofte falder tilbage i det samme spisemønster som før, og nogle ender med at tage kiloene plus lidt mere på igen. Så det må jo være vanvittigt psykisk hårdt at risikere at lide nederlag på den måde...For en som mig med en "normal" vægt, som svinger ca. +/- 3 kg, handler det nok mere om at vedligeholde en bare nogenlunde sund livsstil. Desuden er jeg arg modstander af mange af de her lyn-slankekure, hvor ideologien bag ofte får mad til at fremstå som en form for "synd". Jeg spiser generelt meget sundt med god, hjemmelavet mad hver dag, men spiser så til gengæld også alt; hvede, kød, mælk, sukker, ost mv. I perioder desværre lidt for meget af alt det gode, men jeg gør det, fordi det giver mig en form for livskvalitet at spise! Jeg elsker mad, og det må aldrig være en synd at spise noget godt. Mad skal være en nydelse, og jeg hader virkelig, når (ofte tynde) piger siger, at nu har de syndet igen, fordi de har spist en chokolademuffin. Intet galt med en muffin. Det er nok ikke en muffin i ny og næ, der gør folk tykke, det er vel snarere en blanding af gener og ofte årelang usund livsstil. Ingen bliver tykke af en muffin, så shut it, please! Jeg ville dog ønske, at jeg kunne være lidt fransk i min måde at spise på - dvs. at man ikke fornægter sig selv noget som helst, men at man tilgengæld heller ikke går helt amok i et mad-orgie! Jeg ønsker tit at portionerne rundt omkring på restauranter kunne være bare lige en anelse mindre. Man er altid så forædt, når man har været ude at spise, og mange restauranter synes at vægte kvantitet fremfor kvalitet, hvilket er rigtigt ærgerligt. Apropos restauranter og at forspise sig, så kommer jeg lige til at tænke på en god restaurant; KJ Minh i Århus C, som laver sindssygt god og frisk vietnamesisk mad til rimelige priser. Deres portioner er lige tilpasse, og lige som når man spiser sushi, har man en god fornemmelse i maven, når man går derfra. Man er mæt, men ikke forædt. Al den her snak om mad, gør mig drønsulten, så jeg vil løbe ud og angribe køleskabet. Later!

9 kommentarer:

  1. Ja, også her får du altså lige et "jeg er HELT enig" fra mig. Jeg elsker mad - sådan rigtig mad. Med fløde, sukker, smør - det hele. Mad bliver altså bare lidt bedre hvis der lige ryger en klump smør og så lidt fløde med i gryden. Men det betyder desværre også at jeg nogle gange ikke er helt tilfreds med min krop. Jeg har ikke en vægt, mest fordi jeg ikke gider bruge penge på noget der kun er skabt til at give dårlig samvittighed. Det handler jo om at mærke efter og se på sin krop. Og når man ikke lige er på toppen, så er det lige at skære den ene af de to smørklumper i risottoen fra, og så ud og løbe en tur og så går det alt sammen igen... Hvis man har det godt med sin krop, så vejer den jo nok også det den skal...

    SvarSlet
  2. Præcist! Vi kan godt blive enige om at vi er enige:-) Jeg elsker også god mad med fløde og smør og virkeligheden tror jeg i mit tilfælde ikke at det er det, der gør mig lidt slatten i perioder, det er snarere alt, det der ryger indenbords hver aften, når jeg rammer slik-skabet... Og ja, har man det godt med sin krop, så er alt jo ok! Se bare på Beth Ditto!

    SvarSlet
  3. Det var næsten som at høre mig selv, det du skrev. Jeg elsker mad! jeg har endda et motto som alle mine kolleger kender og hører mig tit sige: "God mad gør mig glad" kom lad os få noget at spise.
    Jeg elsker god vellavet mad og jeg elsker at lave mad. Det er også en ting jeg kan lide at lave foruden at blogge og interessere mig skinsygt meget for mode. Men jeg ser gerne madprogrammer, eksperimentere også en del i køkkenet. Min mand og jeg spiste tit i byen da vi boede i københavn og uden barn, men efter at have flyttet ud i forstaden er tingene bare blevet anderledes. Det er vigtigt for mig at vores søn får en sund livsstil, og han spiser hvad der bliver serveret på bordet. Jeg tror han er en af de få børn, som er vant til at spise stærk mad. Han er heller ikke så kræsen og elsker for det meste det der kommer på bordet.

    Jeg kan godt åbne en pose chips eller slik uden at den skal tømmes, hvilket min mand og sikkert også flere andre synes er mærkeligt. Men jeg har bare ikke behov for mere end et par stykker slik når jeg endelig får det.

    Noget af det bedste mad jeg har fået og stadig får er min mors mad, som er en blanding af kinesisk, vietnamesisk, cantonesisk, malaysiansk... det er enkelt, sundt, og smager af rigtigt meget. Mad skal smage af meget også behøver man egentlig ikke at spise så meget, fordi ens smagsløg er blevet stimuleret. Ordsproget lidt men godt, passer i mange sammenhænge.

    Jeg kan blive ved med at skrive om mad...
    Jeg er bare så glad for mad - ha ha ha...

    /Chau

    SvarSlet
  4. Jeg hader at lave mad - eller d.v.s. jeg hader at skulle finde på, hvad vi skal spise! :o/
    Er en af dem, som kan lade være med at spise hele posen med chips eller snolder - manden er derimod den, som sagtens kan tømme indholdet på én gang.
    I morgen tror jeg, der igen skal spises chips - det er så 3. gang, vi spiser af den samme pose, så nu må det være nok! Haha.
    Men faktisk spiser jeg lidt som en mand, da jeg godt kan lide kød, kartofler og sovs. Ville elske en portion stegt flæsk og persillesovs, men det er for klamt herhjemme, mener "nogen".
    Når jeg er i byen, spiser jeg dog mest pastasalat/salat/lille sandwich/burger - meeeen, når det ender på Jensens eller Bones, er det ribs (næsten) hver gang!
    Det skulle man nok ikke tro. ;o)

    SvarSlet
  5. Præcis Tellah! Beth Ditto er klasse-eksemplet. Hun er sej! Og vild... og så ind i mellem også virkelig grim... Men for de meste bare SÅ smuk!! Elskede hendes forside for LOVE mag. uhm!

    Jeg har været lidt af en slik-elsker også, men det er faktisk lykkedes mig at stoppe. Jeg startede med at skifte slikket ud med mere "rene" søde sager. Meget mørk chokolade eller naturlakrids... faktisk findes der også nogle sindsyg gode sukkerfrie peber-bolscher på apoteket. Og så nødder! Faktisk så er blandingen af rosiner og mandler ret god.. I hvert fald så er det lykkedes mig ret godt med at stoppe med slikket. Jeg kan ikke rigtig li det mere, og folk der virkelig kender mig synes det er lidt af en bedrift. For GUD hvor kunne jeg spise slik... Derimod er det at jeg ikke spiser slik mere en rigtig god undskyldning for bare at spise mere mad ;)

    SvarSlet
  6. Chau; jeg elsker også at lave mad og hvis ikke jeg var havnet indenfor det område, jeg er nu, så var jeg nok endt som kok! Jeg kan desværre IKKE rigtigt åbne noget mere, uden at spise det op, øver mig på mådeholdenhed, ha ha! Vi spiser også meget krydret mad som f.eks indisk, thailandsk og mellemøstligt, men da vi jo også har en 2. årig er det ikke helt så stærkt som jeg godt kunne ønske mig, men det kommer... Efter at vi fik børn, lever vi også meget sundere. Det er klart at med sådan to små poder skal der noget rigtigt mad på bordet, gode madpakker, frugt og grønt. Sidstnævnte kniber det nogen gange med for drengene. Det skal helst "skjules" i suppen, sovsen, gratineres eller også skal det være rå! Ellers er de heller ikke kræsne. Læste, at børn faktisk ofte skal præsenteres for noget op mod 15 gange, førend deres smagsløg kan afkode smagen. Så vi kører troligt på med broccoli, blomkål, bønner, spinat osv. Din mors mad lyder jo for vanvittigt lækkert! Uhm!


    Beam: Kender godt det med at det i hverdagen nogen gange kan være svært at føle sig madmæssigt inspireret. Hvem har ikke prøvet at stå i supermarkedet kl. halv fem og være fuldstændigt blank! Jeg forsøger som regel at følge en madplan som jeg laver for nogle uger ad gangen. Det lyder overdrevent kontrolleret og struktureret, hvilket jeg ikke normalt er, men det her det virker faktisk og gør hverdagen lidt nemmere. Det eliminerer lidt af stressen og det gør også, at man køber ind nogenlunde efter madplanen og ikke i øst og vest, som jeg tit kommer til, hvis jeg bare skal ind og hente mælk...(læs: jeg kommer ud med 2-3 indkøbsposer). Ligesom dig, er jeg totalt meget til kød! Vi har dog ugentlige kødløse dage - hey, det er godt for os og det er godt for miljøet! Og kan ikke glemme, at en vegetar var så "venlig" at oplyse mig om, at især oksekød tager en krig for maven at fordøje... Lidt klamt at tænke på, sorry måske det var en oplysning, du gerne ville have været foruden, men det får da en til at tænke lidt over det alligevel...

    Sille: Jeg synes også det var rigtigt cool at Love brugte Beth som forsidemodel. Tror ikke det ligefrem ændrer hele modebranchens syn på kvindelige kurver, men det er ihvertfald et skridt fremad! Det er godtnok flot at du sådan har kunnet trappe dit sukkerforbrug sådan ned! Jeg er ret vild med nødder og tørret frugt (som der faktisk også tit er tilsat sukker i...), men om aftenen er det bare ligesom om, at min krop skriger efter noget andet - noget med fedt, salt eller sukker! Og den lader sig ikke sådan snyde. Det er en af grundene til at jeg træner lidt, der skal være lidt damagekontrol, men tror seriøst at jeg er afhængig! På den anden side synes jeg jo at man skal have lov til at have nogen "laster". Hvis det store regnskab går op i sidste ende med nogenlunde sund levevis og motion, så går det jo nok!

    SvarSlet
  7. Jeg er så glad for at du skrev det indlæg og jeg vil erklære mig enig i alt hvad du skriver. Mad er en positiv, livsnødvendig ting som man burde nyde! Jeg har selv haft en spiseforstyrrelse, og kan ikke fordrage når folk omtaler mad negativt. Jeg bliver træt i mit hovede når folk snakker om afholdenhed, kure, og diæter.

    SvarSlet
  8. Hej, tak fordi du lige delte dine tanker med os! Jeg har aldrig selv tilnærmelsesvist haft en spiseforstyrrelse, men har haft en veninde, som har haft det i mange år og det er en frygtelig sygdom, som både nedbryder psykisk og fysisk. Kan godt forstå at det nogen gange må være trættende, når der snakkes om kure osv. Især hvis man bare gerne vil have et normalt forhold til mad igen. Jeg håber at du har det godt nu og at du enten er helt rask eller har lært at leve med dit forhold til mad. Og endnu engang tak for din kommentar.

    SvarSlet
  9. Det er en frygtelig sygdom, og det værste ved den er at man ikke selv kan se hvad der sker før det er for sent.
    Takker for dit svar. Kigger jævnligt på din blog, følger ellers ikke med i den slags, men din er faktisk blevet bogmærket :). Jeg synes du skriver så behageligt og ærligt, man bliver glad af dine indlæg. Jeg synes ofte at folk der skriver blogs prøver at være mere end de er for at få folk til at interessere sig for dem. Men du rammer nu meget plet med dine ord, det er hyggeligt at følge med :)
    Al held og lykke til dig, med hvad du nu kan bruge det til.

    SvarSlet