søndag

Nummer 2

Den anden dag var Uffe Buchard i morgen- tv for at snakke lidt om det forhold at The great Dane, Freja Beha Erichsen pt. ligger nummer to på verdensranglisten over modeller, eller hvad sådan noget nu hedder, når det er modeller og ikke tennisspillere det drejer sig om... Uffe nævnte i den sammenhæng siden Models.com, som jeg ikke kendte til og som jeg derfor lige klikkede forbi. Og ja, det er en lækker side med alle de sindssygt lækre mennesker, som vi har ophøjet til efterstræbelsesværdige ud over det almindelige.. Klart en side man kun skal kigge forbi de dage, hvor man rent faktisk kan tåle at se sig selv i spejlet, he he! 

Nummer et på listen er den gudeskønne Lara Stonesom Uffe karakteriserede som en model med "barm og bag" og hold nu fast - "et hoftemål over 90"... Den lader vi lige stå lidt...(Og hvem - bortset fra Uffe, ekspedienter i lingeri-afdelingerne og folk over 70 - benævner i øvrigt de kvindelige attributter som "barm" længere?) Uffe bliver så spurgt, om han mener at Freja kan blive nummer et, hvortil han svarer, at det tror han da bestemt. Især fordi det androgyne look gerne må afløse det der kurvede look.. Nok et hint om at han finder Freja mere (modemæssigt) attraktiv end Lara... Den lader vi så også lige stå lidt...Har man et hoftemål lidt over 90 cm er man dermed af visse meningsdannere åbenbart at karakterisere som en "kurvet" type - en flygtig tendens, som ikke umiddelbart hører hjemme i modebranchen? 

Jeg har tidligere harceleret over alt det her med skønhedsidealerne i modebranchen og prist mig lykkelig for, at det heldigvist ikke er noget som vi almindelige kvinder behøver at beskæftige os med. Men det falder mig alligevel lidt for barmen (!) at modefolk med største selvfølgelighed bare kan affeje kurver som et modemæssigt lune... ! Det burde altså ikke være en "tendens" eller en "trend", men det givne og naturlige... Eller i det mindste bare noget som kunne få lov at eksistere side om side med det androgyne... Når jeg kigger på Lara Stone ser jeg noget nær ideal-kroppen og kan slet ikke forstå at hun skulle være specielt kurvet. Marilyn Monroe var kurvet. Og angiveligt en str. 40. Lara ser jeg derimod som en toptrimmet stram sag med bryster og bag, som viser at hun er en kvinde og ikke en 12. årig dreng. Men hvad kan man gøre ved det? Ikke en disse, bortset fra at man kan lade være med at læse modemagasiner som min kæreste sædvanligvist svarer, hvis jeg brokker mig for meget over ovenstående. Og det har han jo ret i, men hvor er det egentlig ærgerligt, at man ikke kan få lov at lide mode(blade) uden derved at komme til mere eller mindre at støtte op omkring de der sindssyge idealer.... Når alt det her så er sagt, så synes jeg at Freja er SKØN, SMUK og helt vildt LÆKKER, men det havde hun nok også været + 10 kg....!

10 kommentarer:

  1. Jeg synes at det er fantastisk at nr. 1 og 2 er så forskellige modeller, det siger lidt om at vi måske er nået til et punkt hvor det ikke er enten 'super skinny' eller 'super curvy' men faktisk begge! Hurra for det :)

    SvarSlet
  2. Hørt hørt! De modelveninder jeg har siger at Uffe er ekstremt hoftefikseret når han vælger modeller.

    Men er tilbøjelig til at gi Frede ret.

    SvarSlet
  3. !MED fare for at blive utrolig misforstået!
    Men det er jo en evig debat og det er da trist at vi skal lade os rive med af magasinernes diktering om hvordan vores kroppe skal se ud, måske skal vi lade være med at relatere til modellernes kroppe og kigge på tøjet i stedet - det er vel det det hele handler om. Fx synes jeg da at Freja Beha er er en mega sej model og har en rå stil, men det er da ikke hendes krop jeg synes er sej (misforstå mig ej, jeg synes heller intet dårligt om den) vil da bare hellere se ud som Scarlett Johansson... Ej det lyder helt forkert, men håber i kan se pointen :S

    SvarSlet
  4. Hej Frede og Sidsel, synes bestemt også det ville være ideelt hvis alle forskellige typer kom mere i spil - kurvede, androgyne, farvede og ikke farvede osv. osv. Og det kunne den der liste jo umiddelbart godt tyde på... Det jeg mente var egentlig bare at det er super ærgerligt, hvis alt det her med modebranchens hype af kurver i 2010 kun var en forbigående tendens ligesom så meget andet...Hvilket jeg brugte Uffes kommentar til at illustrere. Ikke at han er den eneste opinionsdanner i modebranchen, men han ved formodentlig en anelse om, hvad der foregår...

    Og jo, du har ret i at man bare burde fokusere mere på tøjet, men spørgsmålet er om man kan det...? Har vi kvinder ikke altid en tendens til at ville vold-spejle os i hinanden uanset hvad? Og hvis det virkelig kun var tøjet det handlede om, ville man jo slet ikke være interesseret i de her modeller og det er vi vel, hvilket b.la. models.com og altamira vidner om... Vi hyper og ikoniserer dem, så de ER ikke bare de "tøjstativer" (no offense!) som de måske burde være - altså hvis det virkelig kun var tøjet det handlede om... I øvrigt ville jeg (ligesom dig Frede) også til hver en tid foretrække en figur som Scarlett Johanson...Og skal vi ikke gætte på at hendes hoftemål er lige omkring de 90? :)

    SvarSlet
  5. Forstår klart din pointe, det er bare skide besværligt at vi skal 'vold spejle' os, hahah det er sjovt og jeg kender det jo fra mig selv! Og jo Scarlette må da klart ramme de 90 :D

    SvarSlet
  6. Tror også vi er ret enige, men suresen her skulle bare lige have noget ud:)

    Også selvom jeg gentager mig selv og det er en gammel diskussion...Se bare her:
    http://nutellah.blogspot.com/2009/10/jeg-en-chipsspisende-tyk-og-misundelig.html#comments

    SvarSlet
  7. Du skal sgu lige ha et komplement med på vejen - shit hvor er du god til at skrive! Sjældent jeg gider læse lange indlæg- men blev fanget. Og tilmed er jeg enig i hvad du skriver! og ja nu sidder jeg her og føler mig helt tyk og faktisk os lidt sur over den kære Uffes ord. Synes også der skal flere typer i spil, så det hele ikke bliver så fladbarmet:) hehe

    Smil Ditte
    modekolibrien.dk

    SvarSlet
  8. Hej Ditte, tusind tak for din søde besked, der blev jeg sgu lige et par centimeter højere. Skriver nok alt for lange indlæg indimellem, så er bare rigtig glad for at der er nogen der gider at læse med og ikke kun kigge på billeder:)

    SvarSlet
  9. Utrolig velskrevet indlæg, og hvor har du bare ret i dit budskab. Når det er sagt, så er jeg (ligesom 90% af den øvrige danske befolkning) SÅ stolt over, at skønne Freja er dansker. Hvor er hun bare en bisken uden lige! :-)

    SvarSlet
  10. Tak Sofia, ja, man bliver da lidt stolt og det skal man såmænd også have lov til...:)

    SvarSlet