søndag

Mapei - one to watch




Engang tilbage i 2007 kom min kæreste hjem fra en koncert med Timbuktu og berettede henført om den her svenske kvindelige rapper, Mapei (alias Jacqueline Cummings) som havde stjålet billedet og scenen fra hovednavnet. Jeg havde aldrig hørt om hende, men efter at have lyttet lidt til hende stod det efter min mening ret klart, at her var et talent og en personlighed ud over det sædvanlige. Et talent, som åbenbart i årevis har været kendt og respekteret i det svenske og amerikanske hip-hop miljø. Hun har senest været eksponeret i DK, da hun optrådte på CampX med "Scotty the blue bunny" - en kendt burlesquestjerne fra New York, hvor hun opholder sig, hvis ikke lige hun har travlt med at lave musik med forskellige svenske kunstnere. I det hele taget vil jeg ikke lige beskrive hende som traditionel, og jeg glæder mig over, at hun umiddelbart virker uinteresseret i den der forkromede store million pladekontrakt, hvor pladeselskabet højst sandsynligt ville putte hende i en fin lille kasse og markedsføre hende som en blanding af M.I.A/Santigold og Beyonce. Hun går sine egne vegne, tager sin tid, er musikalsk ind til benet og hopper ubesværet fra den ene genre til den anden. Jeg venter på en plade fra hende, men må indtil videre tage til takke med hendes EP " Cocoa butter diaries" fra 2009.

Se Mapeis Myspace profil her.
Mapei - Videovixens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar