onsdag

Cyndi had a lot of fun back in the days





Credit: Life Magasine
Min kæreste var så venlig at oplyse mig om, at der er fri adgang til magasinet Lifes mange, mange billeder gennem tiderne, hvor jeg fandt disse fine billeder af Cyndi Lauper fra den periode hvor hun var allermest fremme i stilletterne. Og se lige hvor fin hun var! Nogen vil måske finde hendes stil smagløs, hvor jeg synes at hun er ret så inspirerende med sine kæmpe øreringe, hatte, brokadejakker, overknees og zebra-print. J, som er noget af et musik-orakel her i hjemmet, har desuden fortalt mig en lille historie om, hvordan hendes stemme er fremkommet. Hun har nemlig ikke altid haft den der karakteristiske lille-pige stemme. Efter en operation i halsen/stemmebåndet fik hun at vide, at hun nok aldrig kom til at synge igen, men via træning og atter træning formåede hun igen at komme til at synge - dog med den sidegevinst at stemmen nu lød meget speciel. Noget som man vel kan sige var held i uheld, idet stemmen gik hen og blev noget nær hendes karakteristika som sangerinde. Derudover har jeg altid syntes at "Girls just wanna have fun" rummer nærmest feministiske undertoner, da den for mig handler om at bryde ud af den der hæmmende "pæn pige" rolle. Piger må sgu også knalde ud og have det lige så sjovt som fyrene.... Nok ikke helt så slagkraftigt et budskab i dag, hvor vi har opnået ret meget på ligestillingens front. Jeg vil nu stadig mene, at en del af os fortsat godt kunne trænge til at skråle med på sangen og bare engang i mellem sige skråt op til alt, hvad der forsøger at fastholde os i rollerne som søde små dydsmønstre, der altid gør, hvad omverdenen forventer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar