lørdag

Om shopping og strejf af lykke

Photobucket
Fuldstændig fantastisk dag! Vi tabte godt nok fodboldkampen, men det gode vejr, den lange cykeltur, udsigten over Brabrand sø, de glade mennesker og vores drenge der legede i solen mere end opvejede det dårlige resultat. Det har bare været en perfekt og dejlig dag på alle måder. Jeg følte mig nærmest lykkelig! Engang troede jeg at "lykkelig" var en tilstand. Og nok egentlig noget, der var forbundet med det at være voksen og "fri". Endestationen. Sådan er det ikke. Ihvertfald ikke sådan, som jeg ser det nu, da jeg på næsten alle måder er fuld "voksen". Jeg tror faktisk, at det er børnene der er de mest lykkelige, eller at barndommen ihvertfald for de flestes vedkommende har alle muligheder for at være fyldt med ren og fed lykke. Sådan bør det ihvertfald helst være. Børn bør være lykkelige, fordi de lever foruden den alvor, som senere indtræffer i deres liv, når de ikke længere er verdens centrum, og hvor barndommen uundgåeligt slutter. En udvikling, som jeg opfatter som måske den første store sorg i ethvert menneskes liv. Legen og den barnlige impulsivitet erstattes af alvor, pligt og ansvarlighed, og man ophører med at eksistere i nuet, i legen og i ens egen barnlige glæde og i stedet for, begynder man at skue fremad og bagud, uden egentlig at fatte, at man har mistet forbindelsen til nuet. Med den manglende forbindelse til nuet, skabes lykken påny i en følelse som ikke længere er en egentlig tilstand, men snarere små fantastiske lykkestrejf, hvor man momentvist føler at alting går op i en højere enhed. En følelse, man gerne jagter hele livet, og hvor man nemt kan komme til at bruge lang tid på at lede helt forkerte steder...

I dag havde jeg følelsen af ægte lykke og af at livet så absolut ikke kunne blive bedre! Og det er bestemt værd at bide mærke i, at hverdagens små stunder lige så vel kan bringe lykke med sig, som de der stort opsatte ferier og ture. Men selvom lykken kan findes i den hverdag, der ellers tit udnævnes til grå og kedelig, tror jeg desværre tit at man glemmer det og jagter alle mulige mere "adventure"prægede ting, som man på en eller anden vis har fået den opfattelse af, vil kunne give en et øjebliks lykke!

Jeg vil gerne tage mine børn med på lækre ferier, Legoland, i sommerland, zoo, lange dyre ture osv. men har efterhånden erkendt og indrømmet overfor mig selv (især efter barn nr. 2), at de der store udflugter faktisk også tit går hen og bliver lidt små-stressende for de voksnes vedkommende (læs: mit vedkommende), hvilket børnene jo også kan fornemme. Selvfølgelig skal man tage sine børn med ud og se og lave forskellige ting, hvilket vi også gør. Nogen gange glemmer man måske bare, at børnene faktisk bare gerne vil være sammen med en, og så betyder det ikke altid så meget, om det er i Gilleleje eller Grækenland... De vil måske bare gerne have, at mor eller far er tilstede med dem og ikke konstant tænker på arbejde, studie, penge, rentelån og andre voksenting, som stjæler opmærksomheden og medfører at de udelukkende tænker fremad og bagud, og derfor ikke er tilstede i nuet med deres børn. En af de største gaver og udfordringer ift. børn er nemlig, at de tvinger en til at stoppe op og nyde synet af noget, som man ellers ville være spænet forbi, og som man ellers højst sandsynligt ville være gået helt glip af i jagten efter lykken!

Nå men, til noget meget mere overfladisk, som dog også giver mig euforiske strejf af lykke fra tid til anden. Tøj! Jeg fandt leo-cardiganen i Zara og det var lige den jeg havde ledt efter. Tog den i en str. medium, så den er lidt oversize. Den fås også i grå, men valgte den brune, da jeg ikke har så meget af den farve og den pepper mit sorte tøj bedre op, end den grå cardigan ville gøre. Fandt desuden også tørklædet derinde, som har den helt rigtige størrelse. Det er nemlig MEGET stort, hvilket måske ikke umiddelbart fremgår af billedet, men kan bedst lide store tørklæder, som man kan sno rundt om halsen mange gange. Perfekt til efteråret. De havde flere forskellige slags derinde, så det er bare med at komme afsted, det ser ud som om at de bliver revet bort. OG så er de altså lige en tand bedre kvalitet end de små og tynde, som H&M har lavet denne sæson... Fandt også en utrolig lækker vamset grå strik i Zara, som jeg lover at vise senere. I skal jo ikke have alt det gode på én gang. Især heller ikke fordi jeg nu har shoppe-stop i en periode!
Vil overtale J. til en film. Ses!

5 kommentarer:

  1. lækker leopard!!
    hvad gav du for tingene?

    SvarSlet
  2. Sikke pæne ting! :)
    Må man spørge hvor gammel du egentlig er? :) Jeg synes bare ikke umiddelbart du ligner en mor til to!

    SvarSlet
  3. Hej Chrims crams (er iøvrigt vild med dit navn!): Tak! Cardiganen kostede 329,- og tørklædet 279,-

    Hej Lasse! Tak, jeg er også ret glad for delene! Og jo, du må gerne spørge, jeg er 29 år og er ganske rigtigt den stolte mor til to ufatteligt dejlige drenge!

    SvarSlet
  4. Okay! :) Havde godt nok skudt dig til at være yngre!

    SvarSlet
  5. Uhm, Zara. Og tørklæde! Og cardi! Min yndlingskombi! :o) Og Lasse - asiater ser jo ofte noget yngre ud end man tror. Taler af erfaring. ;o)

    SvarSlet