mandag

This is england!

Photobucket
Jeg har haft filmen "This is England" stående på hylden i efterhånden et par måneder og i forgårs fik jeg endelig taget mig sammen til at se den. Shit, den er god! Og til alle os, der troede at skinheads allesammen er nogen racistiske og nationalistiske assXXXXX er det bestemt en lærdom at se at det ikke er det fulde billede. Det minder lidt om det her med hip hop -kulturen, som de fleste nok forbinder med en masse bling, gangsters and pimps, damer og tomt blær, hvilket jo HELLER ikke er et retfærdigt og fyldestgørende billede af den ungdomskultur. Det er bare hvad det efterhånden er blevet til i manges øjne og det samme med skinhead-kulturen (som jeg i øvrigt ved meget lidt om ellers...). Noget andet er, at filmen faktisk også var ret inspirende - sådan stilmæssigt altså... Hvilket inspirerede mig til at lure lidt på Urban Outfitters side, hvis tøj jeg synes er meget ENGELSK, hvis I forstår hvad jeg mener. Punk-ånden lever i hvertfald stadig i meget af det tøj de promoverer og her har f.eks Fred Perry en helt særlig plads i mit hjerte. Husker stadig min første blå Fred Perry t-shirt, som jeg bar til den faldt fra hinanden. Hvor Topshop er den søde, nuttede lillesøster, der altid gør som der bliver sagt, er Urban Outfitters snarere storesøsteren der med strittende langemand lukker sig inde på værelset med højt og larmende musik... Blev jeg tvunget til at vælge mellem de to, valgte jeg helt klart Urban Outfitters. Det er tøj jeg føler mig hjemme i, og den eneste grund til at jeg ikke konstant bestiller derfra, er deres skyhøje porto på 16 £. Jamen altså, hvorfor skal det koste så meget mere end andre engelske leverandører? Det er eddername ikke særligt punk-agtigt... Og jeg...kan...bare...ikke...klare...at...skulle...betale...så...meget...alene...i...porto!!!!

Hvilken high street kæde foretrækker du? Og har du set filmen? Ellers se den NU!

9 kommentarer:

  1. Det er virkelig en fremragende film! En af de bedste jeg har set i årevis. Og super ide med indlægget, selvom jeg på ingen måde er til punk-stilen.
    Jeg vil give dig lidt ret i at skinhead kulturen kræver et mere nuanceret syn, men omvendt vil jeg også sige, at når man har siddet foran nogle white-pride idioter i natbussen som chikanerer et ungt asiastisk par uden grund - så kan det godt være, at der gemmer sig nogle forsmåede drenge inde bagved, men det er virkelig bare ikke det man ser. Man ser nogle gedigene røvhuller, som mangler opdragelse og empati. Desværre er det ikke bare punk-stilen der stadig flourerer i UK, nationalisme gør i den grad også. Desværre..

    Heldigvis er det ikke alle der er sådan.

    SvarSlet
  2. Helt enig! Tror også bare at det filmen forsøger at vise, er at der indenfor den specifikke subkultur var/er forskellige fraktioner; hvor nogle var orienterede omkring det at have det sjovt og give fingeren til det etablerede samfund, var andre mere politisk motiverede og derfor anderledes "farlige"... Desværre er det jo ikke kun i England at der er stærke nationalistiske kræfter, det eksisterer jo også i vores lille Dannevang om man så lægger mærke til det eller ej. Det er ikke mange dage siden at jeg selv fik en lektion af en etnisk dansker om, "hvordan man opfører sig når man bor her i landet som gæst".... Jo men tak, så føler man sig da ihvertfald velkommen. Sådan noget preller af på mig, men for en eller anden dårligt integreret 2. generationsindvandrer, ville det højst sandsynligt kun føje til et billede, der hedder at "de vil ikke have mig her, jeg kan sgu lige så godt tage imod den identitet de tilbyder mig og gå ud og lave lort i den"....Vi hører jo desværre kun om dem der har problemer i landet og ikke om de mange tusinde, som hver dag forsøger at skabe sig et godt liv og gøre deres "pligt" som samfundsborgere mv. Personligt synes jeg at racisme og nationalisme er blevet værre indenfor det sidste årti og det er ligesom blevet mere stuerent. Hvis jeg reagerer på at nogen kalder nogen for "perker" har jeg oplevet at blive kaldt "politisk" korrekt. Øh nå? Jamen, så er det jo bare det jeg er, og hvad så? Jeg ville egentlig hellere kalde mig selv for humanist...

    SvarSlet
  3. Den film så jeg også lige den anden dag. God film, der viser en side af England, man ikke må glemme.

    Sjovt, du synes Urban Outfitters er meget Engelsk - mener det er en Amerikansk kæde ? :-) Men i min verden trumfer den også klart topshop.

    Min yndlingskæde afhænger lidt af hvad jeg skal have - Uniqlo og Gap laver gode basisting, UO har noget lidt mere spændende at byde på.

    SvarSlet
  4. Ha, ha, det kan jeg da egentlig godt læse mig frem til.... Så ved jeg det nu! Føler mig lidt fjollet nu at jeg skrev det, men tak for info :-D
    Synes måske bare stadig at deres mærker og stilarter er sådan lidt mere rå i det end mange andre amerikanske kæder (bortset fra AA), men det er nok fordi jeg kommer til at sammenligne med netop Gap, Forever 21 og sådan nogen...

    Det med yndlingskæden afhænger nemlig helt af, hvad man skal have. De er gode på hver deres måde og jeg ville hverken undvære U.O eller Topshop. Savner bare en U.O i Århus - kom nuuuuu!

    SvarSlet
  5. :-) Du har helt ret i det snyder lidt pga. stilen.

    UO er et hit også pga. deres evige udsalg. Tør næsten ikke fortælle dig, at jeg lige har været der i dag fik ting nedsat helt latterligt meget :-)

    SvarSlet
  6. Åh, heldige dig - er det noget du smider på bloggen??

    SvarSlet
  7. Det meste er til julegaver, så det kommer ikke på... hvis nu folk lurer !

    Der er dog én ting jeg overvejer at være så ufin at beholde selv.. og så skal den nok vise sig derinde :-)

    SvarSlet
  8. Nå, ja - det havde jeg ikke tænkt på, men det vil jeg glæde mig til at se så. Elsker at se andres fine køb!

    SvarSlet
  9. Det er også sjovt at se hvad folk finder - har lige vist et H&M køb, men i den mere fesne afdeling :-)

    SvarSlet